Mexico, Belize en Guatemala - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lars Middelkamp - WaarBenJij.nu Mexico, Belize en Guatemala - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lars Middelkamp - WaarBenJij.nu

Mexico, Belize en Guatemala

Door: Lars Middelkamp

Blijf op de hoogte en volg Lars

03 September 2014 | Argentinië, Salta

Hola,

Zoals jullie weten heb ik na 3 weken in Nederland te zijn geweest mijn reis weer opgepakt. Samen met Tiemen heb ik de afgelopen maand veel gezien in Mexico, Belize en Guatemala.

Op 23 juli stond ik voor de tweede keer dit jaar weer in de vertrekhal op Schiphol AirPort. Na afscheid te hebben genomen van moeders stapte ik in het vliegtuig naar Cancun, waar ik zo'n 17 uur later aankwam. 17 uur lijkt lang, maar dat viel mee, door een foutje op de passagierslijst mocht ik (heel vervelend) in de business class plaats nemen.

Één dag later kwam Tiemen laat in de avond aan bij het hostel in down town Cancun, overigens een prima hostel met een hot tub op het dakterras. Prima vertoeven dus. Wegens tijdgebrek hebben we in Mexico alleen de provincie Yucatan bezocht, dit is het meest toeristische gedeelte van Mexico. We hebben 2 Maya ruïnes bezocht in Mexico, één in Chichen Itza en één in Tulum. Mooi en indrukwekkend, maar wel heel erg toeristisch, te toeristisch eigenlijk. Dus na deze twee culturele hoogstandjes besloten we om ons meer te gaan verdiepen in de lokale biertjes en tequila.

Na anderhalve week Mexico hielden we het daar voor gezien en pakten we in Playa del Carmen de bus naar Belize City. Dit land valt behoorlijk uit de toon vergeleken met de rest van Centraal Amerika, ze spreken hier Engels, er zijn uitsluitend negroïde mensen en het heeft wat weg van Jamaica. We begonnen onze trip in de gelijknamige hoofdstad, Belize City. En het was er verschrikkelijk.. Armoedig, crimineel, corrupt, lelijk en zo kunnen we nog even doorgaan. Een flinke tegenvaller na alle mooie stranden en plaatsen in Mexico. We besloten om de volgende dag naar Caye Caulker te gaan, en jawel.. Dit was hoe we ons Belize hadden voorgesteld, een helder blauwe zee, prachtig koraal en een heerlijk sfeertje. Na drie dagen snorkelen, paddle boarden en relaxen gingen we richting het zuiden van Belize, na een prachtige bustrip in een oude schoolbus die daar dienst doet als lijnbus kwamen we na een aantal uur aan in Dangriga, de culturele hoofdstad van Belize. Maar het oogde vooral erg armoedig.
Vanuit Dangriga gingen we naar Cockscomb national park (Jaguar reservaat), een dag lang liepen we door de jungle, zagen we mooie vogels, slangen en ander beestjes, maar helaas geen Jaguar.

Na 6 dagen Belize gingen we richting Guatemala. Wat een prachtig land! Wat mij betreft de mooiste van de drie. We begonnen in Flores, een klein eilandje dat een beetje Italiaans aan doet. Van hieruit bezochten we Tikal, en dat was absoluut prachtig! Één van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest, oude Maya ruïnes (in perfecte staat) midden in een Jungle.

De volgende ochtend pakten we de bus richting Semuc Champey, zo'n 7 uur rijden vanaf Flores. Bij het uitrijden van het plaatsje Flores zagen Tiemen en ik voor de zoveelste keer een leger patrouille. Wij vroegen ons af waarom, we hadden alleen nog maar aardige mensen ontmoet en al met al zag het er heel vredig uit. En toch stond er op elke hoek van de straat iemand met een Shotgun, best vreemd.
Die zelfde dag werd ons duidelijk waarom zij er rond liepen. Zo'n vier uur voor Semuc Champey kwamen we vast te staan. Een groot protest van de lokale bevolking hield ons tegen. Samen met nog tientallen auto's stonden we vast. Protestanten legden bomen en grote rotsblokken op de weg. Na een uur kregen we eindelijk wat informatie van de chauffeur, de protestanten hadden aan beide kanten van de weg barricades opgesteld en wij stonden er midden in. Tiemen en ik gingen wat lopen, we liepen richting de barricades en het zag er vredig uit, iedereen zei ons vriendelijk wat. Buiten het feit dat er zo'n duizend politie agenten stonden was er weinig vreemds aan. Het duurde en het duurde. We besloten om wat biertjes te gaan drinken bij de bus, wat moet je anders.. Na zo'n vier uur wachten gingen Tiemen en ik nog eens kijken, alles zag er nog hetzelfde uit, iedereen was vriendelijk en totaal geen agressieve sfeer. Het bleek dat ze protesteerden tegen de hoge elektriciteitskosten en de arrestatie van een vriend de dag ervoor.
30 minuten later, Tiemen en ik waren net terug bij de bus. We hoorden een aantal schoten achter elkaar. Iedereen sprong in de auto en probeerde weg te komen. Dat ging niet, van beide kanten kwamen de protestanten op ons af, dus we vlogen van hot naar her om een veilige plek te zoeken. In de verte zagen we grote rookwolken traangas aan de hemel.
Na anderhalf uur heen en weer rijden en in onzekerheid zitten leek de politie het onder controle te hebben. De politie dirigeerde ons langs de barricades, en toen zagen we pas echt wat de schade was. Er lag een man dood op de grond en naar horen zeggen hebben 6 politie agenten het leven moeten laten. Best een angstig moment.

Goed, dat was dat. Semuc Champey was super! We hebben daarna nog een super tijd gehad in Guatemala.

Een week later stonden Tiemen en ik alweer op het AirPort in Guatemala city. En dat ging minder soepel dan verwacht. Bij de incheck balie werd me verteld dat ik een return of vervolg ticket nodig had om Argentinië in te mogen en dus op mijn vlucht te zitten. Deze ticket had ik niet. Ter plekke moest ik een veeeel te dure ticket aanschaffen( normaal kun je deze voor minder dan de helft kopen). En kon ik toch de lucht in, op naar Argentinië. Eenmaal aangekomen haalde de pin automaat nog wat grappen met me uit, ipv 700 pesos kreeg ik er 110.. Lekker dagje dus.

Eenmaal bij het hotel aangekomen zag ik na een maand mijn zusje weer! En dat was erg fijn natuurlijk. Samen met Bauke erbij hebben we een mooie tijd hier in Argentinië.

Doordat ik in Guatemala moest beslissen waar ik heen zou gaan na Argentinië heb ik een aantal dingen moeten veranderen. Ik vlieg op 16 oktober naar San Francisco en zal zo'n twee à drie maanden door Amerika rond trekken. Wat daarna het plan is weet ik nog niet, wellicht ga ik terug naar het mooie Nieuw Zeeland of ga ik toch naar Afrika of Azië. Ik laat het jullie weten!

Saludos de Argentina!

Lars

  • 03 September 2014 - 17:37

    Liesbeth Middelkamp:

    Hè Lars,
    Wat fijn om weer eens een verslag van je te lezen.
    Schik wel van jullie ervaring tijdens de busreis.
    Gelukkig hebben de geweldig positieve verhalen de overhand.
    Geniet nog van Argentinië met Marloes en Bauke en houd ons op de hoogte.
    Groeten en veel liefs (ook voor Marloes en Bauke),
    Bert,Liesbeth,Chantel en Koen

  • 04 September 2014 - 10:56

    Marten Verhoeven:

    Hey lassie,,

    Wederom mooi verhaaltje, had je natuurlijk al wel even gesproken...
    Maar ik weet wel wat je kan gaan doen, in plaats van nog verder te reizen naar Afrika of Azië..
    Snel naar het o zo mooie Haaksbergen komen en je matties helpen kampioen te worden:D
    Haha, have fun verder!

    Marten

  • 06 September 2014 - 18:20

    Marleen:

    Haaaaaaaaaaaaa Lars, ongelofelijk, wat een ervaring zeg. Ben wel een beetje (veel) jaloers hoor, eerlijk is eerlijk. Doe je zus de groetjes van mij.
    Heel veel plezier nog samen!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 December 2014

Het einde van m'n trip komt in zicht!

03 September 2014

Mexico, Belize en Guatemala

18 April 2014

East coast!

20 Maart 2014

Australia it is!

25 Februari 2014

Laatste paar dagen in het mooie Nieuw Zeeland
Lars

Een jaar lang ga ik backpacken rond de wereld. Hierbij doe ik veel verschillende bestemmingen aan. Waaronder Nieuw-Zeeland, Australië en Zuid-Afrika. Middels deze blog hoop ik jullie zo af en toe jaloers te kunnen maken met mijn foto's en verhalen. Jullie kunnen je aanmelden voor de nieuwsbrief als jullie automatisch een melding willen ontvangen van een nieuw reisverslag.

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 858
Totaal aantal bezoekers 10129

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: